Gebruikerservaring: Overeem Woningaanpassingen

Jeffrey Overeem, Overeem Woningaanpassingen, Biddinghuizen

Snel aan de slag, snel voordeel van Robaws

“We zijn niet echt een doorsnee installatiebedrijf”, zegt Jeffrey Overeem van Overeem Woningaanpassingen in Biddinghuizen. “We doen complete badkamerverbouwingen, maar plaatsen ook wandbeugels, drempelhulpen en dergelijke. We werken zowel voor particulieren als in opdracht van derden. Onze monteurs doen gemiddeld tussen de vijf en negen opdrachten per dag. Dan moet je dus overzicht kunnen houden. Met Robaws by Sidekick lukt dat uitstekend.”

Waarom Robaws? “Dat is een gelukje. Ik raakte eind 2023 aan de praat met Gerwin van Sidekick over de automatisering van onze bedrijfsadministratie. Het aantal opdrachten nam toe, we kregen meer monteurs. Elke dag had ik monteurs aan mijn bureau om opdrachten toe te lichten en door te nemen. Dat kost veel tijd en productiviteit. Gerwin was heel stellig: ‘Stap over op digitale werkbonnen’, zei hij. ‘Geef je monteurs een tablet. Dan kun je alle informatie met foto’s en specificaties op kantoor voorbereiden en digitaal toesturen, plus het adres. Is de opdracht gedaan, dan maak je een foto en laat je de opdrachtbon digitaal ondertekenen, zodat altijd duidelijk is dat het werk gedaan is en goedgekeurd door de klant.

Van het een kwam het ander. Gerwin demonstreerde de digitale werkbon Wappy en liet zien hoe deze onderdeel is van Robaws en welke andere voordelen Robaws verder nog biedt. Daarna zijn we aan de slag gegaan met voorbereiding en implementatie.”

1200 opdrachten importeren

Eén van de sterke punten van Robaws is de doorgaans snelle en eenvoudige implementatie. “Op één ding na ging alles ook gemakkelijk”, zegt Jeffrey. “We hadden over de 1000 opdrachten in Excel staan, met adrescoördinaten. Die kun je niet standaard importeren. Hans van Sidekick heeft toen een macro gebouwd in Excel, waardoor onze monteurs na import van de data rechtstreeks naar het adres konden rijden dat bij de opdracht hoorde. Dan merk je wel dat Sidekick verstand van zaken heeft en oplossingsgericht meedenkt. De implementatie en instructie verliepen ook verder heel soepel.”

Meer overzicht in minder tijd voor Overeem Woningaanpassingen

Kon je direct gemakkelijk werken in Robaws? “We werken met tweeën in Robaws. Mijn collega doet er de planning in en ik doe de offertes en facturen. Met een goede uitleg en een dagje experimenteren waren we thuis in het programma en begon het grote tijd besparen. Voor een belangrijk deel zit dat in de efficiëntie van de digitale werkbonnen. Het uitzetten van opdrachten verloopt efficiënter en de uren en materialen worden direct ingeboekt. Er hoeft niets overgeklopt te worden. Na een eenvoudige controle kan de factuur gemaakt worden.

Minstens zo belangrijk is dat we nu altijd een exact overzicht hebben van wat er loopt. En dat is uniform vastgelegd. Als iemand ziek is, zijn alle gegevens dus direct beschikbaar voor een collega die het programma opent. Zeker nu we maar door blijven groeien is dat voor ons heel belangrijk.”

Robaws kan onze groei prima aan

Eind 2023 bestond Overeem Woningaanpassingen uit vijf mensen, nu zijn het er veertien. “We zijn nog lang niet klaar met de vergrijzing en de noodzaak om langer thuis te blijven wonen blijft. Als we ons werk goed blijven doen en we kunnen de goede mensen vinden, groeien we dus nog wel een tijdje door, denk ik. Met Robaws kunnen we ook die mogelijke groei prima managen. Het programma heeft heel veel functionaliteiten om nog meer bedrijfsprocessen te automatiseren. Wij gaan er nog heel veel voordeel van beleven.”

Onze monteurs doen gemiddeld tussen de vijf en negen opdrachten per dag. Dan moet je dus overzicht kunnen houden. Met Robaws by Sidekick lukt dat uitstekend.”

Jeffrey Overeem, Overeem Woningaanpassingen

Bekijk ook andere Gebruikerservaringen: Stephan Verhoek, WarmteMeesters