Chris de Bruin, Hoveniersbedrijf Kees de Bruin BV, Rhoon
We wilden verder professionaliseren. Met Robaws gaat dat gemakkelijk.
“Robaws by Sidekick bespaart ons veel tijd, en toch hebben we het nog te druk om er nu al alles uit te halen wat er in zit. Planning en materiaalbeheer doen we bijvoorbeeld nog in Excel. Na de zomervakantie willen we dat en de buitendienst ook in Robaws doen.” ‘We’ zijn Chris de Bruin en zijn broer. Samen runnen ze Hoveniersbedrijf Kees de Bruin, door hun vader in Rhoon gestart in 1981. “Ik ervaar dagelijks de voordelen van de bedrijfssoftware die we sinds januari 2024 in gebruik hebben. Daarom heb ik Robaws ook al een paar keer aanbevolen aan andere ondernemers.”
Chris besloot in 2023 bedrijfssoftware te gaan gebruiken. “Een paar jaar geleden heb ik een ander programma geprobeerd. Was omslachtig en werd slecht ondersteund. Nu tipte iemand me over Robaws. Ik heb me uiteraard breder georiënteerd, maar werd overtuigd door de mogelijkheden, het grote gebruiksgemak en de professionele look & feel van Robaws, ook van documentbeheer. In januari 2024 zijn we ermee van start gegaan.
Eenvoudig professionele offertes maken
Hoveniersbedrijf Kees de Bruin is ook gespecialiseerd in bestratingen en speelvoorzieningen. “Een aanvraag van bijvoorbeeld een gemeente, doet vaak een beroep op alle drie onze specialisaties. Dan kunnen we toch eenvoudig offreren, doordat we veel activiteiten en artikelen in templates hebben staan. Niks knippen en plakken, maar snel en foutloos werken. Daar zit grote tijdwinst. En de offerte is een professioneel document, zoals onze klanten van ons verwachten.
Na eventuele aanpassingen in de offerte, in overleg met de opdrachtgever, kunnen we in enkele klikken de opdrachtbevestiging versturen en de klant kan makkelijk digitaal accorderen.”
“Niks knippen en plakken, maar snel en foutloos werken. Daar zit grote tijdwinst. En de offerte is een professioneel document, zoals onze klanten van ons verwachten.”
Chris de Bruin, Hoveniersbedrijf Kees de Bruin BV
Klik, klik, gefactureerd
“Als het werk gedaan is, heb ik ook de factuur in enkele klikken verstuurd. Voorheen moest ik de facturering voorbereiden en werd de factuur gemaakt door de administratie, daarna kwam elke factuur voor controle toch weer langs mij want je wilt zeker weten dat alle data uit Excel en Word goed zijn overgenomen! In Robaws gebeurt dat automatisch. Als ik factureer, kost het mij enkele minuten, maar is het gelijk goed en het bespaart de administratie een veelvoud aan werk.”
Snelle start
Kostte het veel tijd om in Robaws te kunnen werken? “Nee. Het programma wijst je als het ware de weg naar een snelle start. We hebben besloten de data van onze klanten uit 2022 en 2023 op te nemen. Als klanten van daarvóór nieuwe aanvragen doen, voegen we die toe. We begonnen dus met een relatief schone lei.
We hebben ons in de eerste maanden gefocust op klantbeheer, calculeren, offreren, projectbeheer en facturatie. Dat is heel soepel gegaan, we hebben heel veel zelf kunnen doen, ook omdat we bij vragen snel kunnen schakelen met Sidekick. Inmiddels hebben we ook het repeterend onderhoud in het systeem staan. Voordeel is ook dat je nieuwe gebruikers snel kunt opleiden, zodat ze snel wegwijs zijn met de software.
Doordat we meteen veel tijd bespaarden met Robaws en veel gemak kregen, hebben we op sommige punten nog onvoldoende doorgepakt. Ik noemde al planning en materiaalbeheer, maar ook het automatiseren van de buitendienst. Maar goed, eind van het jaar wil ik dat gewoon goed geregeld hebben. Want ook daar willen we een professionaliseringsslag maken en het gemak en de tijdwinst benutten die Robaws ons biedt.”
Een levend systeem
Chris de Bruin ervaart het als een belangrijk voordeel dat Robaws een levend systeem is, in samenspraak met gebruikers en gekanaliseerd via Sidekick worden continu verbetereingen besproken en binnen redelijke termijn doorgevoerd. Het spreekt mij erg aan dat Robaws open staat voor ons als gebruiker.
Ik was al snel overtuigd van de grote voordelen van Robaws en we hebben het supersnel goed op kunnen pakken. Maar dan krijg je vanzelf ook wensen hoe je de software verder zou willen verbeteren. We hebben een meeting gehad met Sidekick en de productowner van Robaws erbij. Het is mooi om te zien hoe omgegaan wordt met wensen, hoe er kritisch naar wordt gekeken en over nagedacht en hoe goede functies binnen relatief korte termijn op een praktische manier in de software zijn opgenomen.
Mede door onze vraagstelling zijn er nu dynamische lay-outs, zodat we zelf nog meer de opmaak van onze offerte kunnen bepalen en zelf aanpassen. Hetzelfde geldt voor de mogelijkheid om offertes te vergrendelen en hierop een revisie uit te voeren; dat vindt ik heel belangrijk en dat kan nu mooi.
Nog veel te winnen
“We hebben al veel zaken netjes op de rit met Robaws“ en er is nog veel te winnen. Je bepaald zelf wat je er wel of niet mee doet. De komende periode gaan we de buitendienst voorzien van de werkbon APP (Wappy), om de uitvoerende mensen goed aan te sturen en ook makkelijk foto’s en opleverlijsten op het werk te registreren. Daarvoor gaan we ook de werk- en onderhoudsplanning en het materieelbeheer volledig in Robaws doen.
Het mooie van Robaws is de flexibiliteit; je bepaalt zelf wat en hoe je het gebruikt. Je kunt je eigen weg kiezen. Het werkt gemakkelijk en je hebt snel resultaat en het ontwikkelt zich voor ons tot een Kees de Bruin systeem op maat. En je hebt de zekerheid dat de software zich door ontwikkelt naar de toekomst. Helemaal volmaakt zal een systeem niet snel worden, maar Robaws komt behoorlijk dichtbij.”
“Mooi om te zien hoe wordt omgegaan met klantwensen en hoe dit op een praktische manier in de software wordt opgenomen; het is een levend systeem.”
Chris de Bruin, Hoveniersbedrijf Kees de Bruin BV
Bekijk ook andere Gebruikerservaringen: Stephan Verhoek, WarmteMeesters